ADL i praksis

I det daglige pædagogiske arbejde har vi fokus på almindelig daglig levevis (ADL). Det er ydmygt og vedvarende arbejde som handler om:
  • At højne beboerens almene velbefindende ved, at han anspores til at holde god hygiejne, spise veltilrettelagte og veltillavede måltider, gå i pænt tøj, dyrke motion og ikke blive syg.
  • At styrke beboerens selvværd ved at motivere til, at han er aktiv i at skaffe sig mangeartede færdigheder, at han skaffer sig systemer til at holde orden på økonomi og aftaler, at han får gode sociale og venskabelige kontakter til andre mennesker og at konflikter bliver løst.
  • At give beboeren mod på livet og fremtiden ved, at han deltager mere og mere i dagligdagens gøremål og højdepunkter, at han tør lægge planer, der bliver konkrete og målrettede, at han får tiltro til, at der er noget, han kan.

Omtanke og omsorg

Det er derfor af stor betydning, at personalet har fokus på den enkelte:
  • At der er styr på de materielle forhold, rent og rart på værelset, blomster i vindueskarmen, billeder på væggen og rent sengetøj.
  • At der er styr på den personlige hygiejne, nyt tøj og tøj der passer, shampo og creme, tandbørste og tandlægeeftersyn, sko til forskellige formål, godt med motion, små-skavanker behandles og varige sygdomme gives den rette behandling og opmærksomhed.
  • At hjælp til at styre økonomien er klar, ingen løftede pegefingre ved overforbrug, men hjælp til at få det under kontrol, systemer så pengene rækker hele måneden.

Flere artikler om pædagogik:

Tanker om en andeledes skole

Tanker om en andeledes skole

Man skal komme tæt på det, man vil lære noget om. Således naturligvis også i skolens verden. Grundtvigs tanker om, at mennesket skal oplives, dannede skole i sidste århundrede. Han gjorde verden større med sine ideer og tanker.

Inklusion i praksis

Inklusion i praksis

i lægger vægt på, at alle mennesker her på stedet lærer, at forskellighed ikke er forhindring, men at forskellighed er udtryk for mangfoldighed. Vi gør et stort nummer ud af, at der skal være plads til at alle – uanset størrelsen og arten af deres bidrag.

Vi er tusindkunstnere

Vi er tusindkunstnere

Beboernes drømme af alle slags skal italesættes og  tages alvorligt. Det er vores opgave at hjælpe med, iscenesætte og garantere miljøet således, at den henviste beboer selv begynder at opdage, at han kan, at han er regnet og at han kan lære mere.

Case: Kørekort i farezonen

Case: Kørekort i farezonen

En ung mand har som en af sine drømme og mål, at tage et kørekort. Han går i gang sammen med en anden ung. Teorien er ikke let, da begge de unge mænd har svært ved at læse. Det praktiske går godt og kørelæreren tror på ham. Men embedslægen er i tvivl.

Case: Tandlægeskræk

Case: Tandlægeskræk

Vi taler meget om, hvordan vi rent faktisk praktisk kan opnå overensstemmelse i det virkelige liv. Det er nemmere sagt end gjort. Det kan være at man gerne vil, men ikke tør? Her er en lille case om et svært tilfælde af tandlægeskræk. 

Dokumentation

Dokumentation

Det daglige socialpædagogiske arbejde bygger på observationer af beboerne og deraf følgende dokumentation og evaluering i Dagbogsprogrammet. Dagbogsprogrammet er et enkelt og brugervenligt redskab til dokumentation og effektmåling af praksis.

NADA behandling

NADA behandling

NADA er en forkortelse af National Acupuncture Detoxification Association. NADA er en behandlingsform, der er baseret på øreakupunktur. Det er et system, der får den enkelte mere i balance, og metoden genskaber indre ro og fokus for den enkelte.

En pædagogisk metode: KRAP

En pædagogisk metode: KRAP

KRAP: Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende Pædagogik. KRAP er en konkret metode til at blive bevidst om betydningen af at gøre det, man siger, man vil gøre og følge op på, om det gik godt på en positiv og anerkendende måde.