En pædagogisk metode: KRAP

KRAP er en pædagogisk metode, der bygger på en bred vifte af teorier, hentet fra blandt andet de kognitive behandlingsformer, den positive psykologi herunder A.I. “Appreciative Inquiry”, systemisk og narrativ psykologi, almen udviklingspsykologi, der bidrager med viden om beskyttelses- og risikofaktorers betydning for et menneskes personlighedsdannelse og hverdagshandlinger. Ligeledes viden fra organisationspsykologien om, hvad der fremmer trivsel og arbejdsglæde. KRAP: Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende Pædagogik. KRAP er en konkret metode til at blive bevidst om betydningen af at gøre det, man siger, man vil gøre og følge op på, om det gik godt på en positiv og anerkendende måde. Altså skabe en forandring, der gør en forskel. Kognitiv vil sige, at vores individuelle måde at fortolke og vurdere en situation på afhænger af hvilke tanker, følelser og sanser, der aktiveres. Dette motiverer så vores handlinger. Ofte har to mennesker vidt forskellige opfattelser af den samme situation, afhængig af erfaringer og tidligere oplevelser, samt hvilke forventninger vi har fremadrettet.

Ressourcefokuseret handler om, at alle mennesker indeholder ressourcer. Al adfærd og måder at være sammen med andre mennesker på, handler om, at vi dybest set altid gør det bedste, vi kan i en given situation, med de mennesker og de udfoldelsesmuligheder, der er til stede. Velvidende at ikke alle strategier er hensigtsmæssige, hverken på kort eller lang sigt, så ses de som værende ’det bedste bud’.

Anerkendende betyder, at vi må vise interesse for at kende noget til det andet menneske, for at vi kan møde vedkommende og validere det netop der, hvor vedkommende er i sit liv. Anerkendelse af sig selv er fundamentet for, at vi kan indgå i anerkendende relationer til andre. At blive mødt med anerkendelse er forudsætningen for dannelsen af et sundt selvværd, interesse for andre mennesker og tillid til, at én selv og andre er betydningsfulde.

Pædagogik er relateret til praksis. Det er en pædagogisk metode, der kan anvendes i processen med at gøre en hensigt til handling.

Flere artikler om pædagogik:

Hvordan musik påvirker vores liv

Hvordan musik påvirker vores liv

Hvordan musik påvirker vores liv  Musik er et fælles sprog til at forstå livet og mennesker på. Det er broen, der forbinder sindet. Selvom vi kan være fra forskellige nationaliteter, køn, alder eller sprog, kan vi dele vores tanker og følelser igennem musik. En...

Beboers donation af 75 tørklæder

Beboers donation af 75 tørklæder

Beboers donation af 75 tørklæder  En af beboerne på Botilbuddet Holsted er meget glad for at strikke, og har efterhånden samlet en samling på næsten 100 tørklæder. Vi talte om, hvor godt det ville være at donere dem til hjemløse, så de bedre kunne holde varmen om...