Pædagogisk tilgang

 

Fokus er på den enkelte – og på fællesskabet

Botilbudet i Holsted lægger i sit  socialpædagogiske arbejde vægt på, at den enkelte beboer skal anerkendes for det, han er og bidrager med til det fællesskab, som skal bygges op mellem alle beboere på Botilbudet – uanset hvem de er.

Botilbudet i Holsted rummer mennesker, for hvem opvækst og liv har været svært, fyldt af modgang og nederlag – af afvisning, sikkert endda svigt; og herpå har den enkelte reageret med resignation eller med voldsom adfærd rettet mod omgivelser eller mod sig selv.

Helhedsorienteret tilgang

At møde menneskene i vores målgruppe kræver åbenhed af os, og det kræver, at vi har noget på hjerte, som vi gerne vil dele med dem – tage dem med i. Det kræver af os, at vi er klar over, at vores pædagogiske tilgang er en proces, som tager tid

Vi er opmærksomme på, at der skal komme gode resultater ud af processen, at læring og udvikling er afhængig af en positiv tilgang, men også af at de unge mødes med forventninger og krav om forandring og i særdeleshed, at de selv inddrages i at sætte mål op for egen udvikling samt i evaluering af fremskridt og udvikling.

Vi anvender altså i vores  socialpædagogiske tilgang til den enkelte en anerkendende pædagogik, der fokuserer på styrkeområder.

Generelt kan siges, at det, de henviste beboere skal have ud af deres ophold, er, at de skal komme i god udvikling, at de skal tilegne sig færdigheder af både praktisk, uddannelsesmæssig og social karakter – altså et bredt spektrum af Life Skills – og at de skal opdage, at der er plads til dem i et fællesskab.

Pædagogiske processer

Uanset om beboere på Botilbuddet i Holsted kommer til at blive selvforsørgende eller ej, efter deres ophold, er det et vigtigt formål for deres ophold, at de bliver i stand til leve et godt liv – og det er vigtigt, at de lærer at bidrage til et fællesskab og modtage fra et fællesskab.

Vi arbejder helhedsorienteret med den enkelte beboer, hvilket vil sige, at vi i videst muligt omfang inddrager beboerens eget netværk. Vi hjælper med at skabe kontakt, hvis dette er nødvendigt og derudover inddrager vi naturligvis alle de relevante samarbejdspartnere.

En stor del af det pædagogiske arbejde med vores unge er, at de bliver inddraget i Botilbudets dagligdag og får indflydelse på, hvad denne dagligdag skal indeholde.

Alle tiders dagbehandlingstilbud Jylland

Pædagogisk tilgang

 

Fokus er på den enkelte – og på fællesskabet

Botilbudet i Holsted lægger i sit  socialpædagogiske arbejde vægt på, at den enkelte beboer skal anerkendes for det, han er og bidrager med til det fællesskab, som skal bygges op mellem alle beboere på Botilbudet – uanset hvem de er.

Botilbudet i Holsted rummer mennesker, for hvem opvækst og liv har været svært, fyldt af modgang og nederlag – af afvisning, sikkert endda svigt; og herpå har den enkelte reageret med resignation eller med voldsom adfærd rettet mod omgivelser eller mod sig selv.

Helhedsorienteret tilgang

At møde menneskene i vores målgruppe kræver åbenhed af os, og det kræver, at vi har noget på hjerte, som vi gerne vil dele med dem – tage dem med i. Det kræver af os, at vi er klar over, at vores pædagogiske tilgang er en proces, som tager tid

Vi er opmærksomme på, at der skal komme gode resultater ud af processen, at læring og udvikling er afhængig af en positiv tilgang, men også af at de unge mødes med forventninger og krav om forandring og i særdeleshed, at de selv inddrages i at sætte mål op for egen udvikling samt i evaluering af fremskridt og udvikling.

Vi anvender altså i vores  socialpædagogiske tilgang til den enkelte en anerkendende pædagogik, der fokuserer på styrkeområder.

Generelt kan siges, at det, de henviste beboere skal have ud af deres ophold, er, at de skal komme i god udvikling, at de skal tilegne sig færdigheder af både praktisk, uddannelsesmæssig og social karakter – altså et bredt spektrum af Life Skills – og at de skal opdage, at der er plads til dem i et fællesskab.

Pædagogiske processer

Uanset om beboere på Botilbuddet i Holsted kommer til at blive selvforsørgende eller ej, efter deres ophold, er det et vigtigt formål for deres ophold, at de bliver i stand til leve et godt liv – og det er vigtigt, at de lærer at bidrage til et fællesskab og modtage fra et fællesskab.

Vi arbejder helhedsorienteret med den enkelte beboer, hvilket vil sige, at vi i videst muligt omfang inddrager beboerens eget netværk. Vi hjælper med at skabe kontakt, hvis dette er nødvendigt og derudover inddrager vi naturligvis alle de relevante samarbejdspartnere.

En stor del af det pædagogiske arbejde med vores unge er, at de bliver inddraget i Botilbudets dagligdag og får indflydelse på, hvad denne dagligdag skal indeholde.

Flere artikler om pædagogik:

SKAL VI DANSE – og sanse?

SKAL VI DANSE – og sanse?

Når vi hører musik med en tydelig regelmæssig puls, kan vi få lyst til at danse, slå takt eller nikke med hovedet.   Og når vi bevæger os til musik kan det regulere vores sindsstemninger og give os underholdning, afslapning, fornyet energi, stærk...

Psykoedukations-forløb

Psykoedukations-forløb

Psykoedukations-forløb, 1. del: På Botilbudet i Holsted er vi begyndt på et psykoedukations-forløb, hvor underviser er Brita-Marie J. Kappel fra Psykiatrien i Region Syddanmark. Et forløb, som skal styrke personalegruppens viden om traumer og PTSD, samt give brugbare...

Messen om Botilbud og STU

Messen om Botilbud og STU

Messen om Botilbud og STUBotilbudet Holsted deltog i messen"Ud i fremtiden" & messen arrangeret af"Ligeværd" i Kolding med fokus på STU   Som overskriften beskriver, så har vi haft nogle lærerige dage, hvor fokus specielt har været på vores STU-linje (særligt...