Pædagogisk tilgang
Fokus er på den enkelte – og på fællesskabet
Botilbudet i Holsted lægger i sit socialpædagogiske arbejde vægt på, at den enkelte beboer skal anerkendes for det, han er og bidrager med til det fællesskab, som skal bygges op mellem alle beboere på Botilbudet – uanset hvem de er.
Botilbudet i Holsted rummer mennesker, for hvem opvækst og liv har været svært, fyldt af modgang og nederlag – af afvisning, sikkert endda svigt; og herpå har den enkelte reageret med resignation eller med voldsom adfærd rettet mod omgivelser eller mod sig selv.
Helhedsorienteret tilgang
At møde menneskene i vores målgruppe kræver åbenhed af os, og det kræver, at vi har noget på hjerte, som vi gerne vil dele med dem – tage dem med i. Det kræver af os, at vi er klar over, at vores pædagogiske tilgang er en proces, som tager tid
Vi er opmærksomme på, at der skal komme gode resultater ud af processen, at læring og udvikling er afhængig af en positiv tilgang, men også af at de unge mødes med forventninger og krav om forandring og i særdeleshed, at de selv inddrages i at sætte mål op for egen udvikling samt i evaluering af fremskridt og udvikling.
Vi anvender altså i vores socialpædagogiske tilgang til den enkelte en anerkendende pædagogik, der fokuserer på styrkeområder.
Generelt kan siges, at det, de henviste beboere skal have ud af deres ophold, er, at de skal komme i god udvikling, at de skal tilegne sig færdigheder af både praktisk, uddannelsesmæssig og social karakter – altså et bredt spektrum af Life Skills – og at de skal opdage, at der er plads til dem i et fællesskab.
Pædagogiske processer
Uanset om beboere på Botilbuddet i Holsted kommer til at blive selvforsørgende eller ej, efter deres ophold, er det et vigtigt formål for deres ophold, at de bliver i stand til leve et godt liv – og det er vigtigt, at de lærer at bidrage til et fællesskab og modtage fra et fællesskab.
Vi arbejder helhedsorienteret med den enkelte beboer, hvilket vil sige, at vi i videst muligt omfang inddrager beboerens eget netværk. Vi hjælper med at skabe kontakt, hvis dette er nødvendigt og derudover inddrager vi naturligvis alle de relevante samarbejdspartnere.
En stor del af det pædagogiske arbejde med vores unge er, at de bliver inddraget i Botilbudets dagligdag og får indflydelse på, hvad denne dagligdag skal indeholde.
Pædagogisk tilgang
Fokus er på den enkelte – og på fællesskabet
Botilbudet i Holsted lægger i sit socialpædagogiske arbejde vægt på, at den enkelte beboer skal anerkendes for det, han er og bidrager med til det fællesskab, som skal bygges op mellem alle beboere på Botilbudet – uanset hvem de er.
Botilbudet i Holsted rummer mennesker, for hvem opvækst og liv har været svært, fyldt af modgang og nederlag – af afvisning, sikkert endda svigt; og herpå har den enkelte reageret med resignation eller med voldsom adfærd rettet mod omgivelser eller mod sig selv.
Helhedsorienteret tilgang
At møde menneskene i vores målgruppe kræver åbenhed af os, og det kræver, at vi har noget på hjerte, som vi gerne vil dele med dem – tage dem med i. Det kræver af os, at vi er klar over, at vores pædagogiske tilgang er en proces, som tager tid
Vi er opmærksomme på, at der skal komme gode resultater ud af processen, at læring og udvikling er afhængig af en positiv tilgang, men også af at de unge mødes med forventninger og krav om forandring og i særdeleshed, at de selv inddrages i at sætte mål op for egen udvikling samt i evaluering af fremskridt og udvikling.
Vi anvender altså i vores socialpædagogiske tilgang til den enkelte en anerkendende pædagogik, der fokuserer på styrkeområder.
Generelt kan siges, at det, de henviste beboere skal have ud af deres ophold, er, at de skal komme i god udvikling, at de skal tilegne sig færdigheder af både praktisk, uddannelsesmæssig og social karakter – altså et bredt spektrum af Life Skills – og at de skal opdage, at der er plads til dem i et fællesskab.
Pædagogiske processer
Uanset om beboere på Botilbuddet i Holsted kommer til at blive selvforsørgende eller ej, efter deres ophold, er det et vigtigt formål for deres ophold, at de bliver i stand til leve et godt liv – og det er vigtigt, at de lærer at bidrage til et fællesskab og modtage fra et fællesskab.
Vi arbejder helhedsorienteret med den enkelte beboer, hvilket vil sige, at vi i videst muligt omfang inddrager beboerens eget netværk. Vi hjælper med at skabe kontakt, hvis dette er nødvendigt og derudover inddrager vi naturligvis alle de relevante samarbejdspartnere.
En stor del af det pædagogiske arbejde med vores unge er, at de bliver inddraget i Botilbudets dagligdag og får indflydelse på, hvad denne dagligdag skal indeholde.
Flere artikler om pædagogik:
Styrkelse af trivsel og fællesskab gennem holdsport: En vej til forandring
Styrkelse af trivsel og fællesskab gennem holdsport: En vej til forandring Corona har uden tvivl haft indflydelse på mange områder. Specielt har det haft indflydelse på sociale arrangementer og vores deltage i aktiviteter, sociale såvel som fysiske. Vi kan ikke...
Hvordan musik påvirker vores liv
Hvordan musik påvirker vores liv Musik er et fælles sprog til at forstå livet og mennesker på. Det er broen, der forbinder sindet. Selvom vi kan være fra forskellige nationaliteter, køn, alder eller sprog, kan vi dele vores tanker og følelser igennem musik. En...
Beboers donation af 75 tørklæder
Beboers donation af 75 tørklæder En af beboerne på Botilbuddet Holsted er meget glad for at strikke, og har efterhånden samlet en samling på næsten 100 tørklæder. Vi talte om, hvor godt det ville være at donere dem til hjemløse, så de bedre kunne holde varmen om...
Botilbudet i Holsted
Skolegade 3, 6670 Holsted
Leder Susan Steffensen
susan@botilbudet-holsted.dk
tlf. 20 20 10 45
cvr nr. 29362106