Pædagogen som tusindkunstner

Beboernes drømme af alle slags skal italesættes og  tages alvorligt. Derfor er pædagogikken på botilbudet anerkendende, den er ”learning by doing”,  den yder hjælp til struktur i beboerens liv og dagligdag, og den er ikke mindst inkluderende.

Det stiller store krav til det pædagogiske personale som skal være tusindkunstnere for at få det hele til at bevæge sig fremad.

 

Mange aktiviteter

Samtaler, samvær og deltagelse i mange aktiviteter fører med sig, at beboeren bliver mere og mere klar over, hvad han kan og vil. Jo flere situationer, der er positive, jo mere vil han være med til, vil han gøre.

Pædagogerne på Botilbudet må være opfindsomme. Hente faglig inspiration i pædagogiske modeller, men først og fremmest med indlevelse i den enkelte person, igennem opbygning af relationen, igennem aktiviteter og gode oplevelser, igennem drøftelse med kollegaer, finde frem til hvad der virker og baner vejen til udvikling hos den enkelte beboer.

 

Pilot i eget liv

Hverken Botilbud, pædagoger eller nogen andre kan sætte beboerne i god udvikling. Det kan kun de selv.
Ethvert menneske er pilot i egen indlæring, udvikling og i eget liv. Dette gælder også selv om mennesket har store vanskeligheder.

Det er vores opgave at hjælpe med, iscenesætte og garantere miljøet således, at den henviste beboer selv begynder at opdage, at han kan, at han er regnet og at han kan lære mere.

Flere artikler om pædagogik:

Inklusion i praksis

Inklusion i praksis

Botilbudet i lægger vægt på, at alle mennesker her på stedet lærer, at forskellighed ikke er forhindring, men at forskellighed er udtryk for mangfoldighed. Vi gør et stort nummer ud af, at der skal være plads til at alle – uanset størrelsen og arten af deres bidrag.

Kampagne for at samle affald på Rømø

Kampagne for at samle affald på Rømø

Kampagne for at samle affald på Rømø Havet optager omkring 71% af jordoverfladen, og dens balance er central for en bæredygtig fremtid. Miljøministeriet skriver: Hvert år driver mere end 1.000 tons affald i land på danske strande — og det er kun toppen af isbjerget,...

ADL i praksis

ADL i praksis

I det daglige pædagogiske arbejde har vi fokus på almindelig daglig levevis. Det er ydmygt og vedvarende arbejde som handler om at højne beboerens almene velbefindende ved, at han anspores til at holde god hygiejne osv.

Case: Kørekort i farezonen

Case: Kørekort i farezonen

En ung mand har som en af sine drømme og mål, at tage et kørekort. Han går i gang sammen med en anden ung. Teorien er ikke let, da begge de unge mænd har svært ved at læse. Det praktiske går godt og kørelæreren tror på ham. Men embedslægen er i tvivl.

Case: Tandlægeskræk

Case: Tandlægeskræk

Vi taler meget om, hvordan vi rent faktisk praktisk kan opnå overensstemmelse i det virkelige liv. Det er nemmere sagt end gjort. Det kan være at man gerne vil, men ikke tør? Her er en lille case om et svært tilfælde af tandlægeskræk. 

Dokumentation

Dokumentation

Det daglige socialpædagogiske arbejde bygger på observationer af beboerne og deraf følgende dokumentation og evaluering i Dagbogsprogrammet. Dagbogsprogrammet er et enkelt og brugervenligt redskab til dokumentation og effektmåling af praksis.

NADA behandling

NADA behandling

NADA er en forkortelse af National Acupuncture Detoxification Association. NADA er en behandlingsform, der er baseret på øreakupunktur. Det er et system, der får den enkelte mere i balance, og metoden genskaber indre ro og fokus for den enkelte.

En pædagogisk metode: KRAP

En pædagogisk metode: KRAP

KRAP: Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende Pædagogik. KRAP er en konkret metode til at blive bevidst om betydningen af at gøre det, man siger, man vil gøre og følge op på, om det gik godt på en positiv og anerkendende måde.