Inklusion i praksis

Forskellighed er mangfoldighed

Vi bruger ordet inklusion om den proces, der bringer mennesker med forskellig baggrund til at høre sammen – på trods af og i kraft af – deres forskelle.  Vi lægger vægt på, at alle mennesker her på stedet lære, at forskellighed ikke er en forhindring, men at forskellighed er udtryk for mangfoldighed.

Vi gør et stort nummer ud af, at der skal være plads til at alle – uanset størrelsen og arten af deres bidrag.

“Best buddies”

Botilbudet i Holsted har praktikanter fra Den Rejsende Højskole, som forbereder sig til at lave udviklingsarbejde i Afrika. Botilbudet har som sin hjertesag at bruge sin beliggenhed og dette samarbejde til at skabe liv, lyst og lærdom i enhver af vore beboeres liv. De unge højskoleelever fungerer som ”Best Buddies” og er en stor inspiration for vores unge, der føler sig trygge i samværet og får opbygget positive relationer.

En gensidig proces

Det drejer sig også om at få sig en mening og turde stå ved den. Mange af vore unge har været medløbere, er blevet udnyttet og har gerne villet købe sig venner – for overhovedet at have nogen. Nu får de venner fra Spanien og England, fra Japan eller Letland. Venner der vil dem det godt og som har overskud at dele ud af. Og praktikanterne lærer også af forholdet. På engelsk og gebrokkent dansk foregår det, men musik og sport og samvær og hjertevarme og det fællesskab, der opstår på stedet, er uvurderligt.

For alle på Botilbudet – de henviste beboere samt pædagogerne og praktikanterne – får ”det at være i gang, det at udvikle sig” betydning.

Alle kan lære nyt; alle kan få andre vaner; alle kan gøre noget anderledes, end de plejer; alle kan gøre nytte; alle kan komme til at holde af andre; alle kan blive regnet med; alle kan komme i udvikling.

Kampagne for at samle affald på Rømø

Kampagne for at samle affald på Rømø

Kampagne for at samle affald på Rømø Havet optager omkring 71% af jordoverfladen, og dens balance er central for en bæredygtig fremtid. Miljøministeriet skriver: Hvert år driver mere end 1.000 tons affald i land på danske strande — og det er kun toppen af isbjerget,...

read more

Flere artikler om pædagogik:

Kampagne for at samle affald på Rømø

Kampagne for at samle affald på Rømø

Kampagne for at samle affald på Rømø Havet optager omkring 71% af jordoverfladen, og dens balance er central for en bæredygtig fremtid. Miljøministeriet skriver: Hvert år driver mere end 1.000 tons affald i land på danske strande — og det er kun toppen af isbjerget,...

Vi er tusindkunstnere

Vi er tusindkunstnere

Beboernes drømme af alle slags skal italesættes og  tages alvorligt. Det er vores opgave at hjælpe med, iscenesætte og garantere miljøet således, at den henviste beboer selv begynder at opdage, at han kan, at han er regnet og at han kan lære mere.

ADL i praksis

ADL i praksis

I det daglige pædagogiske arbejde har vi fokus på almindelig daglig levevis. Det er ydmygt og vedvarende arbejde som handler om at højne beboerens almene velbefindende ved, at han anspores til at holde god hygiejne osv.

Case: Kørekort i farezonen

Case: Kørekort i farezonen

En ung mand har som en af sine drømme og mål, at tage et kørekort. Han går i gang sammen med en anden ung. Teorien er ikke let, da begge de unge mænd har svært ved at læse. Det praktiske går godt og kørelæreren tror på ham. Men embedslægen er i tvivl.

Case: Tandlægeskræk

Case: Tandlægeskræk

Vi taler meget om, hvordan vi rent faktisk praktisk kan opnå overensstemmelse i det virkelige liv. Det er nemmere sagt end gjort. Det kan være at man gerne vil, men ikke tør? Her er en lille case om et svært tilfælde af tandlægeskræk. 

Dokumentation

Dokumentation

Det daglige socialpædagogiske arbejde bygger på observationer af beboerne og deraf følgende dokumentation og evaluering i Dagbogsprogrammet. Dagbogsprogrammet er et enkelt og brugervenligt redskab til dokumentation og effektmåling af praksis.

NADA behandling

NADA behandling

NADA er en forkortelse af National Acupuncture Detoxification Association. NADA er en behandlingsform, der er baseret på øreakupunktur. Det er et system, der får den enkelte mere i balance, og metoden genskaber indre ro og fokus for den enkelte.

En pædagogisk metode: KRAP

En pædagogisk metode: KRAP

KRAP: Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende Pædagogik. KRAP er en konkret metode til at blive bevidst om betydningen af at gøre det, man siger, man vil gøre og følge op på, om det gik godt på en positiv og anerkendende måde.